חוות דעת חשבונאית היא מסמך מקצועי המיועד לספק הערכה אובייקטיבית בנוגע למצב הכספי של חברה או ארגון. חוות דעת זו נכתבת על ידי רואה חשבון מוסמך ומטרתה להעניק תמונה ברורה של מצבו הכלכלי של המשרד, תוך כדי התבססות על נתונים פיננסיים קיימים ועל עקרונות חשבונאיים מקובלים. חוות דעת חשבונאית יכולה לשמש את ההנהלה בקבלת החלטות בלתי תלותיות, לשימוש פנימי, או כבסיס לבחינת ביצועים מול שאר המתחרים בשוק.
במסגרת חוות דעת חשבונאית, רואה החשבון בוחן את במספר נקודות מפתח, כגון ניתוח הכנסות והוצאות, תזרים מזומנים, נכסים והתחייבויות. הוא עשוי להצביע על בעיות פוטנציאליות בניהול הכספים, ולהמליץ על צעדים לתיקון או שיפור. במקרה של ליטיגציה, חוות הדעת משמשת גם כראיה מקצועית ומרכזית לה
חוות דעת חשבונאית – התפקיד המרכזי של חוות הדעת בעסקים ובבתי משפט